Pip og pop i Andeby er en historie af Carl Barks, om da Anders prøver at arbejde på en verdens-udstilling.

Handling

Anders And tog med Rip, Rap og Rup med på en verdensudstilling i Andeby. Han synes at der er så sjovt der, at han gerne vil have job der. Han tager derfor hen til udstillingens inspektør. Men før han kan få jobbet, skal han bestå "egnethedsprøven". Den går ud på at først bliver Anders snurret rundt i noget tid. Derefter skal han samle et puslespil, med nogen firkantede og nogle runde huller. Han får to minutter til at samle det. Rip, Rap og Rup hjælper Anders lidt, så han kan få det job. Det svære ved prøven er at man bliver så fortumlet, efter at være snurret rundt. Men med lidt hjælp fra ungerne, klarer Anders prøven. Når de to minutter er gået, bliver Anders kaldt ind til inspektør Fiffig, der giver ham et arbejde i den store isbod. De første kunder han får, er borgmesteren og maharajaen af Monsunien, der var på besøg i Andeby. Maharajaen vil gerne have en ægte Andeby-isvaffel. Anders laver en så høj isvaffel, at den ikke kan komme ud af lugen! Men han har en løsning. Han klipper bare bunden af! Senere kommer inspektør Fiffig, hen for at se hvordan det går hos Anders. Han fortæller at han lige har serveret en isvaffel til maharajaen. Så går Fiffig hen til borgmesteren og maharajaen. Der har de det ikke godt, for da Anders klippede bunden af isvaffelen af, begyndte isen at dryppe ned over maharajaens tøj! Når Fiffig kommer hen til Anders igen, prøver Anders at lave et dårligt tilbud, der går ud på at sprede candyfloss udenom en ballon. Men lige pludselig slipper Anders ballonerne, med candyfloss på! De flyver hen til den berømte dirigent Bompropoff, der er ved at dirigere Andeby Symfoniorkerster. Når ballonerne med candyfloss klistrer sig fast til både dirigentstaven og instrumenterne, går det helt galt! Fiffig skynder sig at forflytte Anders, hen til en popcornbod. Det har Anders ikke noget imod. Men når han ser nogen dansepiger, han gerne vil give popcorn til, kommer han til at poppe for meget. Anders skynder sig ud af boden. Boden skal lige til at eksplodere, så Anders binder reb rundt om vinduerne, han tror er bodens svage punkt. Men han tog fejl! Det var taget der var det svage punkt. Det røg nemlig af boden og popcornene med! Alle folk på udstillingen troede det var sne, så de skyndte sig væk. Hr. Fiffig beder Anders om at hente noget fyrværkeri inde i lageret, imens han selv forklarer borgmesteren det hele. Borgmesteren spiste middag oppe i et tårn man kaldte for "Karrusel-restauranten". Fiffig skynder sig derop. Imens er Anders inde i lageret, men det er så mørkt at han ikke kan finde lyskontakten. Derfor stryger han en tændstik. Men det skulle han ikke have gjort, for i samme øjeblik tænder han lunten til fyrværkeriet. Fyrværkeriet kommer helt op i Karrusel-restauranten! Anders skynder sig væk fra udstillingen. Nogle dage senere er Anders flygtet til Timbuktu. Lige pludselig møder han hr. Fiffig der (tilfældigvis) også var i Timbuktu. Han smider resterne af egenthedsprøven i hovedet på Anders.

Fyrværkeriet sætter sig fast i Karrusel-restauranten.

Karakterer der optræder i historien:

Referencer