Ænderne Fra Andeby Wikia
Advertisement

Carl Barks er bl.a kendt for at have opfundet Joakim von And, Georg Gearløs, Hexia de Trick og mange flere!

Biografi

De unge år

Carl Barks blev født i 1901. Han var søn af William og Arminta (F. Johnson[1]) Barks. Han boede i Merril i staten, Oregon. Da han blev ældre, gik han fra job til job. F. eks hønsefarmer, træhugger og cowboy[2].

Hos Disney

I 1935[3] fik Barks hyre hos Disney. Han var med til at lave mange tegnefilm f.eks Donald's Nephews (1938), Donald's Cousin Gus (1939) og Mr. Duck Steps Out (1940). Senere fik han arbejde som tegneserieskaber.

Tegneserierne

I 1942 lavede Carl Barks sin første tegneserie, Pluto Saves the Ship. Den skrev han dog kun. Senere på året lavede han en anden serie, som han tegnede, men ikke skrev. I 1943 lavede han sin første serie helt selv,Køkkenhaven[4]. Helt indtil 1966 lavede han flotte tegneserier. De er senere blevet samlet i en bogserie i 30 bind, Carl Barks' samkede værker.

Pensionen

I 1966 gik Barks på pension. Men han holdt ikke helt op! Han lavede stadig manuskripter til serier han fik andre tegnere til at tegne såsom, William Van Horn og Daan Jippes. Så lavede han også massevis af flotte oliemalerier helt indtil hans død i 2000.

Død

Carl Barks døde d. 25 august, år 2000, 7 måneder før han ville være blevet 100. Hans grav kan man finde på Hillcrest Memorial Park Cemetery Grants Pass, Josephine County i delstaten Oregon[5]

Historierne

Jul på Bjørnebjerg

Jul på Bjørnebjerg var en Barks' første kendte historier. I tegneserien så man Anders And, Rip, Rap og Rup og i hans debut, Joakim von And.

Det gamle slots hemmelighed

I Det gamle slots hemmelighed blev Joakim taget med for anden gang. Joakim tog med hans nevøer med til Von And slottet, for at finde Hertug McUakkson's skat!

Se også

Referencer

Advertisement