Ænderne Fra Andeby Wikia
Advertisement

Byen i sumpen er historien hvor man hører om Tosserik von And for første gang.

Handling

BEMÆRK! Denne del af artiklen indeholder ting fra historien Byen i sumpen og hvis du ikke vil have afsløret noget for dig selv så lade være med at læse videre!

Bedstemor And er på besøg hos onkel Joakim og siger at hun læste om Tosserik von And der prøvede at finde Ungdommens Kilde i 1513. Så begynder Joakim at fortælle om dengang at Anders, ungerne og han fandt Ungdommens Kilde. Det begyndte med at de var i Florida for at se til Joakims forretninger. Så kommer han til at tænke på han gerne vil bygge en by. Derfor går han hen til ejendomsmægler, Humbug for at købe noget jord. Han tager ud for at se stedet han vil købe. De finder en lille sø med en ø i. Men Rip får øje på nogen spanske soldater derude på øen. Nu tager Joakim, Anders og ungerne derud for at finde ud af hvem de er. Når de er kommet ud på øen ser de en køkkenhave på den! Soldaterne bor der åbenbart. Nu smager Joakim vandet i kilden der er på øen og får det fantastisk! Han er kureret for sin gigt! Han skal tilbage til Humbug for at købe det land! Men så opdager de at Rup er væk! Så også Rip. Og nu Rap! Anders skynder sig hen til gummibåden for at sejle i land og finde noget udstyr. Men nu dukker en af soldaterne frem og skyde hul i den! Men når Anders går agurk på ham tager han ned under faldlemmen igen! Anders beder Joakim prøve at løfte faldlemmen mens han svømmer over for at hente noget værktøj. Men han kommer ikke engang ud i vandet for der står en alligator på den anden bred. Nu har Joakim fundet ud af at komme ned i en underjordisk hule hvor soldaterne holder Rip, Rap og Rup, som fanger. Joakim ser en bøsse og siger at den kunne stamme fra Tosserik von Ands tid! Da han siger Tosserik von And spørger soldaterne om Joakim kender noget til ham. Joakim finder ud af at soldaterne hed Pablo og Pedro og at de var soldater i Ferdinand af Spaniens hær. Tosserik von And førte dem dertil for at finde Ungdommens Kilde. En dag i 1513 slog Tosserik lejr et stykke væk fra søen. Han sendte sine spejdere ud to og to for at finde Ungdommens Kilde. To af spejderne hed Pablo og Pedro. Da de havde gået i et stykke tid og var kommet et mil væk fra lejren fandt de søen. De ville gerne tage en prøve af kildespringet på øen og vader der over. Da de er kommet over på den er de blevet unge igen! Det var Ungdommens Kilde! Men de kunne ikke vade tilbage igen for de risikerede at blive for unge. Så var de fanget der i 500 år uden at nogen så dem! Nu kom Joakim i tanke om at Anders ville svømme over på den anden bred og nu var alligatoren væk! Han skulle lige til at svømme over men Joakim stopper ham! Han ville være et æg hvis han hoppede i! Anders tror det ikke med det samme, men så kommer der en stor alligator, som svømmer over på øen og er kun en unge når den er kommet over! Joakim skal ikke nyde noget af at være der for han skal købe grunden inden næste dag! De sad der alle 7 i nogen dage før at kilden tørrer ud og de kan komme over på den anden bred! Det var Humbug der selv byggede en by på grunden! Og ikke nok med det! Han opkaldte også byen efter Tosserik von And!

Byen i sumpen på andre sprog:

Engelsk: That's No Fable

Italiensk: Paperino e la fonte della giovinezza[1]

Karakterer der optrådte i historien

Referencer

Advertisement